Ochtendwandeling en Fort Kochi

7 december 2023 - Cochin, India

Lieve allemaal,

Na een korte nacht in m’n huisje met paradijselijke tuin, werd ik om 7 uur opgehaald voor een ochtendwandeling.
Het is niet uit te drukken hoe bijzonder het was om op dit tijdstip door de rijstvelden en tussen de palmbomen te lopen in een wereld die zo ver weg staat van de onze.
In gebrekkig Engels legde een medewerker van de homestay uit wat alles was. Zoals bepaalde bloemen, fruit, een tempel en meer over zijn “dorp”. Dat dorp was niet meer dan een dertigtal huizen. Iedereen zei hem en mij gedag.

Wat over de hele wereld hetzelfde is, is dat de kinderen met een bal aan het spelen waren, luidkeels aan het lachen met uiteindelijk ruzie om wie won. Waarna een oma er met veel onverstaanbaar gebrabbel  en een zwaaiende arm tussen kwam en er vervolgens weer lief verder gespeeld werd.

Nadat ik drijfnat van de klamme hitte bij m’n huisje aankwam en gedoucht had, stond er een continentaal ontbijt voor me klaar. Direct daarna werd ik opgehaald om naar de laatste bestemming te gaan: Fort Kochi te gaan.

Een vissersdorp wat niet alleen door Europese bezetting bekend is, maar ook door de Chinese visnetten. (Zie foto)
Na het inchecken, wilde ik meteen naar het strand.
De eigenaar van dit guesthouse vertelde dat het geen mooi strand is om aan te liggen. Dat er wel een recreatie strand is, dat het 10 km verder op ligt, maar ik er met de tuktuk wel heen kan.
Gelukkig is er hier een zwembad, dus aan zonuren geen gebrek.

Wat ik tot nu toe van deze wijk heb gezien, is dat het klein is en er zijn veel Britse invloeden terug te zien in het straatbeeld. Later ga ik naar de Nederlandse wijk.

Ook ben ik meteen naar die visnetten gelopen.
Erg bijzonder om te zien.
De lokale vis markt er aangrenzend, rook werkelijk te goor om dichtbij in de buurt te komen. De vis wordt ‘s nachts gevangen en het ligt de hele dag in bakken in de hitte, zonder enige vorm van koeling.
En ook al is het smerig, ik vind het prachtig om te zien.

Er zit hier een heerlijk organic bar/restaurant waar ik vanmiddag en vanavond lekker gegeten heb. Goede kaart, vlot personeel, schoon en veel nationale en internationale toeristen.

Omdat hier de Europese invloeden nog zo aanwezig zijn, is er ook al veel in kerstsfeer. Erg gezellig.

Voor morgen weet ik nog niet wat m’n plannen zijn, behalve meedraaien met de zon.

Maar dat lezen jullie later.

Liefs

1. Wil:
    7 december 2023
    Al weer een prachtige dag. Wat maak je toch een bijzondere reis!! Mooie foto’s die goed weergeven wat je allemaal meemaakt. Liefs 🥰
  2. Piet:
    7 december 2023
    Prachtige plaatjes weer. Geweldig om ons zo mee te laten genieten. En och, vis moet stinken🤣
  3. Thea:
    7 december 2023
    Heb je de jagfruit nog gegeten? Het is erg zoet en plakkerig. Wat vliegt jouw vakantie om zeg! Elke dag genieten we van jouw uitgebreide verslag.
  4. Ineke:
    7 december 2023
    Dankje voor iedere dag een nieuw verhaal... je maakt heel veel mee!!! Herinneringen voor het leven !! Knuffels ...... dappere vrouw!
  5. Ina:
    8 december 2023
    Mooi allemaal; dat heb je goed getroffen zeg, die buffel/koe met een vogel op/bij zijn poot.
    Fijne dagen verder.
    Ina