5 & 6 december

6 december 2023 - Champakulam, India

Lieve allemaal,

Gisteren geen olifant gezien.
Door de lang aanhoudende moesson hebben ze nog genoeg water in de jungle waardoor ze niet naar de rivier hoeven om te drinken.
Desalniettemin was de boottocht ok.

Vervolgens heb ik de lokale middenstand gesteund. Deze staat, staat bekend om z’n kruiden en thee. Een klein toeristisch plaatsje, ruim, prettige sfeer en hoog in de bergen.
Overal staan dezelfde soort winkeltjes waar ze je hartelijk naar binnen roepen en als je niks neemt, blijven ze nog net zo vriendelijk.

De lokale snack zijn gefrituurde bananenschijfjes. Ik kreeg er een paar aangeboden om te proeven maar daar heb ik het bij gelaten.

Ook stond er midden in het dorp een chocolade winkel. De meest uiteenlopende kleuren en smaken. Alles op natuurlijke basis en totaal niet zoet. Daar heb ik het niet bij alleen proeven gelaten.

De verdere dag aan het zwembad was heerlijk.

Terwijl ik op m’n balkon aan het bijkomen was van de dag werd ik vergezeld door 2 grote apen waarvan 1 met een jong.
Met ze van een flinke afstand te hebben bekeken, wist ik een paar foto’s te maken.

Vanmorgen reed ik om 6.15 uur weer naar de volgende locatie: Champakulam.

Onderweg heb ik een boottocht gemaakt, weer over backwaters. Deze waren meer open en een meer als kanalen langs vele woningen.
Er liggen hier veel “houseboats”, zoals ze ze noemen, waar je ook een nacht op kan slapen.
Met een bestuurder en gastheer. Dat leek me ook leuk.
Maar ik vond het totaal geen prettig idee om een dag en nacht, ver van de bewoonde wereld te varen met enkel 2 mannen. Vandaar dat ik koos voor een korte tocht. Het was werkelijk weer prachtig.
En ook bijzonder om te zien hoe de mensen hier “van de rivier leven”

Aangekomen in m’n homestay werd ik ontvangen door een ontzettend vriendelijk gezin en kreeg ik een net gehakte kokosnoot, waar ik met een rietje kokoswater uit kon drinken.

Ik slaap hier in een schattig klein huisje in de meest prachtige, tropische tuin met een balkon en terras met ongelooflijk uitzicht op een backwater kanaal.

Nog steeds vol ongeloof lig ik hier onder de palmbomen, in bijna volledige stilte met niets anders dan geluiden van papegaaien en andere tropische vogels.

Gisteren werd m’n gids al gebeld door de eigenaren of ik voorkeuren had voor de lunch en diner.
Vanmiddag en vanavond kreeg ik speciaal voor mij heerlijk vega maaltijden waar je de liefde vanaf proefde.

Na het eten werd ik uitgenodigd door de eigenaar om even bij hem en z’n gezin op visite te komen.
In gebrekkig Engels een leuk gesprek over yoga en m’n reizen.
Ze nodigde me ook uit om morgen ochtend voor ik vertrek een wandeling door “de buurt” te maken. In de ochtendgloren langs rijstvelden, sla ik niet af natuurlijk.

Daarna vertrek ik alweer vroeg op mijn aanraden zodat ik bijtijds in kochi ben.
Een vissersdorp aan het strand wat bezet is geweest door de Nederlanders, Portugezen en Britten.
Het hotel heeft ook een zwembad dus ik kom die dagen vast weer heerlijk door.

De foto’s en filmpje zeggen meer dan genoeg om te zien dat dit een paradijsje is. Wat een verschil met het ruwe Chennai.   Het is allemaal bijna niet te bevatten. Net als dat het bijna kerst is en in Nederland zo koud.
Maar eerst ga ik nog een week volop genieten.

Liefs

Sorry, foto’s volgen. Slechte WiFi en wil zuinig zijn met m’n data.

1. Wil:
    6 december 2023
    Wat weer veel indrukken!! Leuk die houseboats! Je weet dat ik een zwak heb voor woonboten!! Je blijft genieten. Liefs 🥰
  2. Ina:
    6 december 2023
    Geweldig allemaal Miriam, ik ben benieuwd naar de foto's.
  3. Thea:
    Geweldig Miriam!
  4. Piet:
    6 december 2023
    Mooi hoor Miriam. Echt genieten van je mooie reis.
  5. Wil:
    7 december 2023