Mumbai 11/12

11 december 2023 - Mumbai, India

Lieve allemaal,

Vanmorgen had ik me bedacht dat ik het straatleven toch wel heel erg leuk vind en dan ook om dat te fotograferen daarom besloot ik om gewoon maar te gaan lopen en wel zien waar ik uit zou komen.
Stom toevallig kwam ik uit bij een Starbucks achter het Taj Mahal palace hotel.
Na bij beide gezeten te hebben, ben ik weer terug gelopen en heb onderweg geluncht.

Nadat ik had gedoucht halverwege de dag en ik buiten stond, kwam m’n gids/reis agent  net terug van een excursie met andere hotel gasten.
Ik vertelde hem dat ik net had besloten om te gaan wandelen richting het trein station. Hij vroeg me of ik het leuk vond om 2 stations met de trein te gaan.
Dat leek met echt heel leuk zelfs.
Dat zou ik alleen nooit gedaan hebben dus dit was een mooi aanbod.

We zijn lopend heen gegaan, daar waar ik normaal de omweg, maar over grote wegen zou lopen, nam hij de binnendoor straatjes. Buurten waar ik ook hier weer nooit alleen zou lopen.
Het was echt zo gaaf, echte achteraf buurtjes, druk met van alles en nog wat, mensen, karren, winkels. Alsof je 100 jaar terug in de tijd gaat, een beetje op de set van de Indiana Jones films.
Ik keek m’n ogen uit. Omdat ik niet steeds wilde stoppen voor hem, heb ik geen foto’s gemaakt.
Maar nogmaals dit straatleven om te zien, vind ik echt fascinerend. De mensen doen allemaal hun ding, zijn druk bezig met van alles waardoor ze geen oog voor mij hadden en ik weer totaal geen gevoel van onveiligheid ervaarde.

Bij het station aangekomen, net voor de grootste spits, was het toch echt al heel druk.
De gids wist precies welke trein we moesten nemen. Eén die niet overvol zat. En, misschien nog wel belangrijker, waar coupés waren waar hij en ik bij samen in konden.

Er zijn hier coupés apart voor vrouwen, voor mannen en gemengd.

Ik kan niet uitleggen waarom maar het was zo ontzettend gaaf. De deuren bleven open, het was niet druk en toch gingen mensen half buiten de deur hangen.
Na het tweede station zijn we uitgestapt, onder het spoor doodgelopen en de trein weer terug genomen.
Mumbai is een kop station. Net als Enkhuizen dus.

Buiten het station, kwamen we meteen vol ik de spits terecht. Wat een drukte; geweldig. We besloten om nog wat te eten bij Leopold café. Een oud en bekend restaurant bij zowel de locals als toeristen.

We wilden met de taxi maar die doen in de spits alleen maar lange afstanden en geen korte ritten. Hij probeerde er zo’n 6x een te bemachtigen maar dat lukte niet.
Toen ik het probeerde kon ik meteen instappen, toen hij erbij kwam, deed de chauffeur toch ineens moeilijk. Nadat zij wat discussieerden, werden we toch gebracht. Lekker gegeten en gezellig gekletst, waarna we lopend terug naar mijn hotel gingen.
Het was weer een geweldige dag.

Morgen heb ik een dagkaart voor het Taj Mahal palace hotel waar ik een kamer tot m’n beschikking heb en heerlijk aan het zwembad kan liggen om zo uitgerust aan m’n terug reis te kunnen beginnen.

Het waren onbeschrijflijk bijzondere weken maar thuiskomen is het toetje van een reis/vakantie.

Voordat het zover is, eerst morgen nog volop genieten.

Liefs

1. Wil:
    11 december 2023
    Wat een leuke dag, vol met al die verschillende indrukken. Zeker de ervaring met de trein. Morgen een lekker ontspannen dagje!! Geniet ervan.
    Liefs 🥰
  2. Thea:
    11 december 2023
    Wat een GEWELDIGE dag, zeg!
  3. Piet:
    11 december 2023
    Mooi hoor! Ik heb je per app een krantenartikel toegestuurd over India en het rijkeluis leven in Mumbai. Schokkend te lezen dat er 1% schatrijk is en de rest vd bevolking financieel (heel) arm is.