Prachtige dag

30 november 2023 - Varkala Beach, India

Lieve allemaal,

Gisteren bestond m’n dag uit een Krishna tempel bezoeken (waar ik weinig mee had aangezien ik die aanhangers vaak nogal luidruchtig vind en zo daar ook), met de boot naar rock island, waar een tempel staat, die mooi was en heel anders dan alle andere die ik al gezien heb en met de chauffeer door het plaatsje wandelen.
Er was geen wolkje aan de lucht, lekker warm, dus ik heb een tijd lang bij de zee zitten doorwarmen na al die regen.

Ik vond het heel bijzonder om helemaal op de zuidelijkste punt van India te zijn.
Het waren fijne dagen daar.

Vandaag ben ik naar de west kant van het land gereden.
Met een aantal prachtige tussenstops.
De weg liep weer door groene natuurgebieden afwisselend tussen jungle, rijstvelden, palmbomen, bananenplantages en kleine, drukke dorpjes.
Overal was weer van alles te zien, ik wist niet waar ik kijken moest.

De eerste tussenstop was bij de backwaters van Poover.
In een klein bootje (ik zat alleen) ging ik door mangroves en langs ontelbare palmboom bossen. Het was adembenemend mooi. Uiteindelijk kwam ik uit op een stuk strand wat het zoete water met de Arabische zee scheidde.
Ook hier heb ik weer met m’n voeten in de zee gestaan.
En ik heb een ananas laten snijden, verser en lekkerder dan dit krijg je ze niet.

Na 1,5 uur varen en genieten, reden we verder.
We kwamen uit bij een enorm beeld van Shiva.
Prachtig boven de zee uit. Met op de achtergrond een idyllisch strand.

Vanuit daar zijn de doorgereden naar Kovolam.
Een strandplaats met uitzicht op een vuurtoren. Ik wilde die graag zien.
Daar hebben we wat gedronken en vervolgens de rit voortgezet.

Het was heel mooi weer en bloedheet.
Ik draag de hele reis al t-shirts met vaak een blouse of trui er over. Sowieso als ik tempels binnen ga. Ondanks dat word ik altijd wel vreemd aangekeken.
Ik wist dat het in deze staat (Varkala in elk geval helemaal niet) niet zo heel streng is met de kleding voorschriften.
Vandaag had ik een tanktop aan, wel steeds met m’n blouse er over. (Au, ik was hem om de dag🤪)
Toen we op het strand liepen, vroeg ik of ik even zonder blouse kon lopen.
Dat kon zei de chauffeur.
Maar wat me meteen opviel, is dat hij z’n chauffeurspas (die hij altijd om z’n nek heeft hangen) afdeed.
Ik heb er verder niet naar gevraagd, maar vond het opvallend.

Toen op naar de eindbestemming voor vandaag: Varkala.

Daar aangekomen was het tijd om deze chauffeur gedag te zeggen. Ik heb hem heel hartelijk bedankt voor alle gezelligheid, de veilige uren op de weg en de uitmuntende service.
Bij regen stond hij met de paraplu voor me klaar, reed me in Chennai naar Starbucks, vertelde over van alles en nog wat, vroeg onderweg steeds of ik foto’s wilde maken, iets wilde eten, naar het toilet moest, liep dan mee als er veel mannen rond hingen en nog veel meer kleine dingetjes wat het niet alleen prettig maakte maar ook gezellig.

Aangekomen in m’n guesthouse, viel me meteen 1 ding op: volledige stilte…
 (op wat vogels na)
In deze plaats blijf ik 3 dagen en ik bid op m’n blote knieën dat het enigszins mooi weer blijft.

Het is een ontzettend gezellige en levendige strandplaats boven op een berg waar je met de trap naar beneden op een geel zandstrand uit komt. (Veel stranden zijn hier zwart en dus heel heet)
Er zijn hier yoga docenten opleidingscentra, Ayurveda centra, koffie cafés en in elk geval 1 goed restaurant (weet ik nu uit ervaring)
Alles is leuk, gezellig en heel relaxed.
Voor het eten heb ik de roodste zonsondergang ooit gezien.

Na een lange maar hele afwisselende dag, kan ik niet wachten om morgen de zee in de gaan.

Kleden jullie je warm aan, dat doe ik nog even niet…
“Sorry, not sorry”

Liefs

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wil:
    30 november 2023
    Dat was een volle dag met veel indrukken. Nu een paar rustige dagen. Even alle indrukken verwerken. Geniet van zon en strand. Liefs 🥰
  2. Ina:
    30 november 2023
    Fijn dat je zoveel ziet en geniet. Ik geniet van je verhalen.
    Ik hoop dat mijn reacties je bereiken, want ik zie ze - bv, die van gisteren - niet altijd terug.
    Ina
  3. Piet:
    1 december 2023
    Mooi verhaal weer en mooie foto's. Zou hebben we echt het gevoel of we met je meereizen.
  4. Ineke:
    1 december 2023
    Wat een heel goed gevoel om zon veilige chauffeur om je heen gehad te hebben!!
    Vrouw alleen is daar soms niet fijn!! Pas goed op jezelf... Nu 3 dagen rust, misschien wat yoga??!
    En steeds met je voeten in een andere zee.... zou ik ook zo doen!!!! Wereldmens ben je ....