New Delhi.

26 november 2022 - Delhi, India

Lieve allemaal,

Vandaag heb ik de andere helft van Delhi bezocht, New Delhi

Omdat ik me al had ingelezen, wist ik wat ik wilde zien, bezoeken en hoe ik het zo efficiënt mogelijk kon doen met de route.

Er staat hier een grote hunaman tempel. Dat is een Indiase god in de gedaante van een aap. Daar reden we als eerste heen. Het was weer erg bijzonder omdat er veel werd gebeden bij de verschillende altaren. Ook waren de muren weer mooi beschilderd.

Vandaar uit ben ik naar de grootste sikh tempel van India gegaan. Wat een enorm gebouw en ook alles er om heen. Uiteraard schoenen uit en hoofd bedekt, gelukkig heb ik zelf een sjaal mee.

Wat heel bijzonder was is dat na een gebed iedereen in een soort eetzaal (wat een naam zal hebben maar waar ik geen idee van heb) mag aansluiten (letterlijk want je zit in rijen op de grond) en je dan eten krijgt.

De gids wilde dat doen dus ging ik mee. Zo iets bijzonders, dat maak je niet snel mee. Ik heb alleen een droge chapatti gegeten omdat ik erg voorzichtig ben met m’n maag.

Daarvandaan reden we naar Humayuns tombe. Dat is op schaal gemaakt, de kleine versie van de Taj Mahal. Deze is als eerste gemaakt. Erg leuk om te zien voordat ik naar de echte Taj ga.

Vervolgens reden we langs een tempel van Hare Krishna. Ik vind die aanhangers van dat geloof altijd zo luidruchtig. Hier ook weer want er waren allemaal mantra’s die gezongen werden maar de tempel en de binnenkant waren heel mooi.

Ook kan je daar een soort rondje om een beeld heen lopen en elke stap zet je op een tegel. Of ik het ook wilde doen, maar ik snapte het niet en voor dat ik het verkeerd doen en ze beledig, heb ik netjes bedankt.

Hierna heb ik geluncht. Dan moet ik echt even rusten. Zonder prikkels, een goed glas cola, fatsoenlijke maaltijd en dan pas kan ik weer verder.

Na het eten was het een stukje rijden. Alhoewel het allemaal redelijk bij elkaar ligt. Voor de 5de grootste stad ter wereld verwacht je enorme afstanden maar dat valt erg mee. De riksja’s en tuktuks houden de boel flink op maar het is goed te doen.

Wat ik zo graag wilde zien wat de Lotus temple. Ik heb opgezocht of het van dezelfde architect is als van de opera gebouw in Sidney, maar dat is toch niet zo.

Wat een enorm groot complex. Zo groot, zo groen. En het is er helemaal niet heet op de open vlakte. De temperatuur is zo’n 27 graden maar door de smog heb je geen felle zon.

Ik vind dit echt zo gaaf om gezien te hebben. Dit is ook iets typisch van Delhi.

Het toerisme is nog geen 40% van wat het was voor de pandemie.

Je hebt hier overal verschillende toegang voor indian male &- female en buitenlandse toeristen. Die betalen meer en moeten door een apart poortje. (Alles met metaal detectie en tassen röntgen controle.)

Ik sluit daar dus aan, ben ook vaak de enige, zo rustig is het. Ze denken dan dus dat ik voordring.

Ze beginnen vervolgens in het Hindi te praten, waar ik niks van versta, zij verstaan geen Engels, dan raken ze geïrriteerd want het plaatsje komt niet overeen met de gebeurtenis.

Ik heb nu op Google translate wat zinnen vertaalt. Dat ik geen Hindi spreek, uit Europa kom, Engels spreek, of u of er iemand Engels spreekt, maar ik wel hier geboren ben. Die screenshot laat ik samen met m’n rijbewijs zien, bied 100 x m’n excuses aan en dan is het wel weer goed

Maar het is wel een gedoe. Dit had ik totaal niet verwacht voordat ik ging.

Na ruim een uur rond de Lotus temple te hebben gelopen, gingen we naar het laatste wat op m’n lijstje stond.

De Qutab Minar.

Ik kan niet zo goed uitleggen wat het is. Maar het is: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Qutb_Minar

Ik wilde het zien maar wist niet zo goed wat ik moest verwachten. Dat is vaak het leukste want het overtrof m’n verwachtingen. Een erg mooi bouwwerk. Met op de achtergrond de ondergaande zon.

Hierna kon ik alles afvinken wat Delhi betreft.

Ik heb overal de tijd genomen maar heb nu toch nog een dag over.

Omdat ik niet alleen over staat kan, heb ik de taxi chauffeur voor nog een halve dag gevraagd om wat te doen.

In eerste instantie wilde ik naar het nationaal museum. Maar nu ik enigszins gewend ben hier, wil ik toch nog wel graag naar Khari Baoli. Dat is de grootste spice market van Azië.

Dat durfde ik de eerste dag niet. Ik was zo overdonderd door de drukte en de totaal andere sfeer dan Mumbai, dat ik er niet over piekerde om in drukke overdekte straatjes te gaan lopen. Maar nu en met de gids wil ik er toch heen.

Gisteren ochtend stond er op de Facebook groep “solo reizigers India” een oproep wie er nog meer in Delhi is en iets de wk wedstrijd van het Nederlands elftal wilde kijken. Ik heb dat afgeslagen maar wel gevraagd of hij misschien andere plannen had of samen wat wilde drinken of eten.

Zodoende hebben we vanavond naast mijn hotel gegeten en leuke verhalen uitgewisseld. Hij kwam vanuit Kathmandu, gaat door naar Agra, Jaipur, Chennai, Sri Lanka (en na 4 maanden naar z’n huis op de Elandsgracht 98. (Wat een toeval))

Voor mij is morgen de spice market genoeg…