Eerste dag Dehli

25 november 2022 - Delhi, India

Lieve allemaal.

Gisteren (donderdag) had ik m’n vliegveld transfer met een uur vervroegd zodat ik goed de tijd had om er rustig te komen, daar alles te vinden en wat te kunnen eten.

Het inchecken, boarden en de vlucht verliepen allemaal goed.

In Delhi stond de taxi al klaar en ik kreeg een hele mooie bloemen krans van de chauffeur.

Na een klein uur rijden, langs een stuk oude jungle met apen, vossen en varkens, kwam ik in m’n hotel aan.

Dit hotel staat in het midden van het bovenste deel van Delhi. Wat ze central Delhi noemen. Het is niet het oude - of nieuwe deel maar ligt er tussen in.

Ik wist al van verhalen van Manisha, Charlotte en online dat dit echt heel anders is dan Mumbai.

Ze hebben niks te veel gezegd.

Ik kan het niet beschrijven, beide hebben oude en moderne gebouwen en wijken, beide hebben armoe, beiden hebben weinig toeristen winkels maar ik kan niet verwoorden wat het is.

Omdat het hier wordt afgeraden om als vrouw alleen over straat te gaan, heb ik via het reisbureau een privé taxi geregeld voor 2 dagen.

Zodoende werd ik om 9 uur opgehaald om het bovenste deel van de stad te bezichtigen.

Als eerste reden we naar een oude water bron ruimte van 3 verdiepingen.

Vandaar uit reden we naar het echte old Delhi. De chauffeur nam me lopend mee door het oudste deel met allemaal hele kleine straatjes.

Het was echt zo oud, al die riksja’s, paard en wagens, houten karren, ik was in een compleet andere wereld. Dit kan je als toerist nooit zonder gids doen. Een unieke ervaring.

Vervolgens ging ik naar het red fort. Dat  was leuk om gezien te hebben maar heeft weinig indruk op me gemaakt.

Daarna ging ik naar de India gate. Dat vond ik wel heel mooi en imposant.

Er is rondom old Delhi wel heel veel groen, goede wegen en veel ruimte.

Zo ook het park rondom die gate.

Vervolgens mocht ik bij het Ghandi memorial uitstappen.

Erg indrukwekkend.

En ook heel wijds op gezet.

Toen was het tijd om het oude huis en monument van Indira Ghandi te bezichtigen.

Het huis was aardig, het monument waar ze is neergeschoten, maakte absoluut meer indruk op me.

Daarna ging ik naar Akshardham.

Dit is een vrij nieuwe tempel (2005) die ik heel graag wilde zien.

Het is een enorm complex, heb er 2 uur rondgelopen en kon nog wel langer blijven.

Omdat er geen foto’s gemaakt mogen worden, heb ik 2 boekjes gekocht.

En om jullie een indruk te geven, zal ik wat foto’s van Google toegevoegen.

Ik kan niet beschrijven hoe gedetailleerd alles was uitgehouwen.

Zo verfijnd, zo precies.

Dit overtrof al m’n verwachtingen. Het was zo ontzettend overweldigend, indrukwekkend mooi.

De taxi huur je voor acht uur en we hadden nog tijd.

Hij heeft me toen rond gereden door Vijay Chowk.

Hier staat onder andere de residentie van de Indiase president.

Het is werkelijk een enorm gebouw en bestaat uit 360 slaapkamers.

Verder staan er hier regeringsgebouwen en ministeries.

Aan lanen daar om heen staan alle ministeries woningen in hun nationale bouwstijl zeg maar.

Zo herkende ik China, Oman en Nederland duidelijk.

Dit was zo enorm wijds en zo on-Indiaas. Alles prachtig groen, wat uiteraard niet natuurlijk is. Het is echt heel apart om te zien zo midden in de stad.

Deze serene rust die daar hing, was een mooie afsluiting van een interessante dag.

Ik ben benieuwd naar de rest van deze stad. Tot morgen.

Liefs

1. Wil:
    25 november 2022
    Fijn dat de reis naar Delhi goed gegaan is. Je hebt vandaag heel veel gezien. Weer een vracht aan mooie en bijzondere indrukken.
    Goed idee om met een privé gids de stad te verkennen. Geeft een veilig gevoel. Liefs
  2. Miriam de Boer:
    27 november 2022
    Ja, hij rijdt goed en weet veel. Ook is het een comfortabele auto.
  3. Thea:
    Prachtig, Miriam en echt heel anders dan Mumbai
  4. Miriam de Boer:
    27 november 2022
    Inderdaad. Lijkt het op Sri Lanka wat je zo een beetje kan zien van der oude deel of totaal niet?
  5. Piet:
    25 november 2022
    Mooi verslag weer Miriam. We genieten weer mee. De foto’s zijn prachtig en geven ons in Nederland een mooi beeld van alles wat jij ziet. Indrukwekkend.
  6. Miriam de Boer:
    27 november 2022
    Dank je wel. Ik vind het ook heel leuk om het te delen met jullie. En jullie reacties vond ik echt zo lief.