Chennai (madras)

20 november 2023 - Madras, India

Lieve allemaal,

Vanmorgen om 6.15 am stond de transfer klaar om me naar het vliegveld te brengen. De vlucht was een half uur korter en m’n rit naar het hotel verliep ook snel.
De chauffeur voor de komende dagen heeft een goede, luxe auto, rijdt netjes, is vriendelijk en vrij stil. Komt goed uit, ik praat ook niet zo veel.

Nadat ik me had opgefrist en geluncht, ging ik weer op pad.
Helaas is het de komende week hier erg slecht weer; bewolkt en regen, maar niet koud. (Moessons die door de klimaatverandering langer aanhouden.) Hierdoor ben ik niet naar het strand gegaan.

Het strand is in India ook niet echt om te liggen zoal wij kennen. Het is meer een samenkomen van mensen, die staan te koken, eten, kletsen, sporten en altijd druk. (Behalve Goa, dat is een beetje het ibiza van India met strandbedden, terrassen etc,)

Wel ben ik naar 2 tempels geweest, (waarvan ik er bij 1 mocht fotograferen).
Het is geen moderne toeristische trekpleister, maar eeuwenoud waar de stad later omheen gebouwd is.
Ze staan niet langs de grote wegen maar wat verder af.
Daar waar je het echte rauwe leven ziet. Overal rotzooi, golfplaten huisjes, naar schoolgaande kinderen in uniform, bedelaars, kippen, koeien, winkels met alleen onbeduidende spullen, tuktuks, verroeste fietsen, uit elkaar gevallen brommers en nauwelijks toeristen.   Geweldig om vanuit de taxi te zien.
Chennai is verder niet zo’n mooie stad.
Dus na de tempels, ben ik naar m’n kamer gegaan en heb ik nogmaals lekker gedoucht.

Morgen ga ik naar een fort en rij ik daarna door naar Mahabalipuram.

Liefs

1. Wil: