Laatste dag Delhi, spice market.

27 november 2022 - New Delhi, India

Lieve allemaal,

Vanmorgen ben ik op de grootst spice market van Azië geweest. Uiteraard ook weer de de taxi, het is een eind weg en alleen over straat is een nog go.

Voordat we er kwamen, moest de chauffeur eerst door een drukke straat.

Het was zo ongelooflijk druk met mensen, koeien, paard en wagens, tuktuks, riksja’s en zelfs een kameel, dat er letterlijk geen doorkomen aan was. Aan alle kanten botsten en sloegen mensen tegen de auto. Het was best benauwend maar ik kon niets anders dan blijven zitten. Eerst voelde ik me een beetje schuldig dat ik hierheen wou maar de chauffeur wist dat het druk was zei hij. Uiteindelijk heeft hij een U-turn gemaakt op het kruispunt en snel werd het iets rustiger. Daar de auto geparkeerd en toen een stuk lopen en zo ook over dat kruispunt waar de taxi vast stond. Lopend ging het gelukkig makkelijker.

De spice market was echt de moeite waard om te zien. Allemaal enorm grote zakken met van alles en nog wat. Niet alleen kruiden en specerijen ook veel rijst soorten, allerlei linzen, noten, meel en zoetwaren. Ik heb er 2 uur rondgelopen. Daarna meteen terug naar m’n kamer. Deze ochtend was zo ontzettend intens. Dit had ik nooit op de eerste dag moeten doen. Ik was volledig overprikkeld. Heb eerst een uur moeten bijkomen. Ik klaag niet, het is zoals het is en ik neem dan ook die tijd.

In de middag wilde ik niet de hele tijd op m’n kamer zitten dus ben 300 meter verder op naar een Indiase koffie keten gelopen.

Dit durfde ik nu wel. Omdat het zondag is, is de vibe toch iets anders, er is minder verkeer dus de lucht is blauw en er zijn minder mensen op straat. Het was iets vriendelijker.

In die koffie tent heb ik een heerlijke latte met chocolade er in en lunch besteld. Daarna zat ik nog zo lekker dat ik er ben gebleven en wat potjes thee heb gedronken.

Toen ik zag dat het toch weer wat drukker werd op straat ben ik weer naar m’n kamer gegaan. Waar ik nu de laatste uren doorbreng alvorens ik naar Agra ga.

ik heb heel veel van Delhi gezien, alles gedaan wat ik wilde en nog meer zelfs.
Het voelt intenser dan Mumbai en het is voor nu helemaal goed zo.

Op naar het volgende avontuur…

Liefs

1. Wil:
    27 november 2022
    Weer een bijzondere dag! Prachtige foto’s. Ze geven een goed beeld van de stad. Wat leuk, dat mannetje dat aan de kant van de weg achter de naaimachine zit. En die koe die lekker ligt te chillen! Morgen naar Agra! Fijn dat je “eigen” taxichauffeur je naar Agra brengt. Goede reis morgen. Ik ben benieuwd wat je daar allemaal weer gaat zien en beleven! Liefs
  2. Miriam de Boer:
    Ja, leuk hè.
    Ik ben ook zo benieuwd naar een van de zeven wereldwonderen.
    Maar dat doe ik overmorgen bij zonsopkomst. Heb je de temperatuur gezien daar in de ochtend? Mijn hemel…
    Maar de middag maakt het snel goed. Doei. Liefs
  3. Ina:
    27 november 2022
    Mooie foto's ook Miriam, je krijgt een prima indruk. Die koeien liggen inderdaad lekker op de weg, maar die warboel van electriciteitsdraden is ook opzienbarend.
    Goede reis naar Agra (ik pak de atlas er maar eens bij).
  4. Miriam de Boer:
    28 november 2022
    Ik krijg word overladen met indrukken.
    Het is onvoorstelbaar. Zo bijzonder allemaal.
  5. Schermer:
    Hoi Miriam Ik geniet zo van je foto''s
  6. Miriam de Boer:
    28 november 2022
    Goed zo. Daar doe ik het voor.
  7. Piet:
    28 november 2022
    Mooi Miriam😊. We genieten enorm van je verhalen en de hele mooie foto’s. Iets heel anders dan in West-Europa. Dit is een wereld wat iedereen eens zou moeten ervaren. Helpt te begrijpen, te relativeren en in perspectief te zien. Op naar Agra!
  8. Miriam de Boer:
    29 november 2022
    Dank je.
    Heb wel wat dingen in Delhi gezien waardoor je met beide benen op de grond blijft staan.
    Die gevluchte mensen uit Bangladesh die op straat leven in India verkiezen boven waar ze tenminste nog iets hadden….
    Hartverscheurend…
  9. Piet:
    29 november 2022
    Hoi Miriam, Thea en ik hebben hetzelfde gezien in Costa Rica waar in de hoofdstad veel vluchtelingen uit Venezuela op straat leven. Vaak jonge gezinnen met heel jonge kinderen. Inderdaad heel heftig.