De eerste dag in Mumbai.

18 november 2022 - Mumbai, India

Lieve allemaal,

Na een korte nacht, stond ik vanmorgen al vroeg weer op.

Ik had me thuis al voorgenomen om als eerste naar de gateway of India te gaan en om vandaar uit alles verder te doen.

Ik vond dat wel mooi symbolisch.

Morgen kan ik betere foto’s maken dan vandaag.

Om 12 uur had ik met Manisha afgesproken bij Starbucks.

Ze heeft allemaal highlights voor me in gedachte om te bezoeken, wat ook is wat ik wil zien dus dat komt mooi uit.

Ook weet ze veel te laten zien wat meer bij de locals bekend is.

Zoals een mooie boekenwinkel met een speciaal koffie cafeetje achterin, de rechtbank, een kunstmuseum en nog meer maar het was zoveel waardoor ik het nu niet meer precies weet.

Dit ligt allemaal in het gebied waar ik verblijf, ik zal er vaker langs komen en dan herken ik het wel weer.

In de middag hebben we ergens wat gegeten en daarna zijn we naar de andere kant van Mumbai gelopen.

Daar heb je een mooie skyline. (Ik plaats een kaartje waar het was, het heet marine drive en is roze gekleurd.)

Toen het spits werd, heb ik nog nooit zo’n ongeregeld zooitje in het verkeer gezien.

Iedereen loopt - en rijdt door, iedereen toetert, niemand trekt zich er wat van aan en het gaat gewoon goed. Prachtig!

Vandaar uit zijn we naar m’n hotel gelopen.

Mumbai is heel anders dan ik had verwacht.

Het is een beetje het Parijs van Azië.

Druk, chique winkels, rommel winkels,  mooie en statige gebouwen, veel verkopers en heel veel streetfood, (wat heerlijk ruikt maar waar ik nooit iets van ga eten)

Wat ik ook al bij aankomst zag, is dat er veel meer mannen dan vrouwen op straat zijn, apart of in groepjes.

Maar ik heb me helemaal niet onveilig gevoeld. Dat komt ook omdat we samen waren. Als ik alleen was, was ik meer met een privé taxi gegaan.

Natuurlijk kijk ik heel erg goed uit maar vrouwen worden niet onprettig benaderd.

Mensen vragen wel waar ik vandaan kom want ze zien dat ik geen local ben.

Ik zeg gewoon dat ik uit Europa kom en verder ga ik er niet te veel op in.

Ik weet al wat we morgen gaan doen maar dat lezen jullie daarna.

Liefs Miriam

1. Wil:
    18 november 2022
    Wat een leuke dag. Fijn dat het zo gezellig was met Manisha. Het kaartje laat duidelijk een beeld van de stad zien en ook waar je hotel is. Maak er morgen maar weer een onvergetelijke dag van. Liefs
  2. Piet:
    18 november 2022
    Mooi verhaal en mooie foto's Miriam. Goede start van je vakantie. Ik ben wel nieuwsgierig hoe lang je moest lopen naar de andere kant van Mumbai. Moet toch een lange tocht geweest zijn in zo'n grote stad🤣. Blijf genieten!
  3. Audrey:
    19 november 2022
    Wauw, mooi hoor! Fijn dat t n mooie stad is en dat je samen kan optrekken. Geniet ervan!
  4. Miriam de Boer:
    20 november 2022
    Ja, doe ik. Zo leuk dat je meeleest nadat je afgelopen maanden zo hebt meegeleefd en hebt geprint…😂
  5. Schermer:
    19 november 2022
    O Mir. wat zal je genieten
  6. Miriam de Boer:
    20 november 2022
    Ja, ik geniet zo enorm. En de temperatuur is heerlijk hier.